Kahvin juonti keski-iässä voi pienentää dementiaan ja Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä myöhemmällä iällä. Journal of Alzheimer’s Disease -lehden tammikuun numerossa julkaistu suomalaistutkimus on ensimmäinen, jossa tämä yhteys on osoitettu. Tutkimus oli osa Sydän- ja verisuonitautien riskitekijät, ikääntyminen ja dementia (CAIDE) -tutkimushanketta.
Tutkimuksessa havaittiin, että keski-iässä kahvia juoneilla oli pienempi riski sairastua dementiaan ja Alzheimerin tautiin myöhäisiällä kuin niillä, jotka eivät juoneet kahvia lainkaan tai joivat vain hieman. Pienin riski oli keski-iässä kohtalaisesti eli 3–5 kuppia vuorokaudessa kahvia juovilla. Näillä henkilöillä sairastumisriski oli 65 prosenttia pienempi. Tulokset pysyivät muuttumattomina useiden sekoittavien tekijöiden lisäämisen jälkeenkin. Teen juonti oli suhteellisen harvinaista, eikä sen osalta löydetty yhteyttä dementiaan ja Alzheimerin tautiin.
Lisää aiheesta:
Mihinkähän minun piti mennä... Ai niin, kahavile.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti